Czym jest cyfryzacja organizacji i jak może wyglądać model biznesowy tego procesu? Jak nowe technologie wpływają na rozwój firm różnych branż i czy warto w nie inwestować? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na poszczególne zagadnienia związane transformacją cyfrową, a także optymalizacją procesów z nią związanych.
Czym jest ICT?
Information and Communication Technologies (ICT) to nic innego, jak technologie komunikacji i informacji cyfrowej, a także cyfryzacja procesów.
Próbując wyjaśnić bardziej konkretnie ten termin, możemy odnieść się do technologii informatycznych, które obsługują przetwarzanie, przesyłanie, a także gromadzenie danych (big data) w formie elektronicznej. Chodzi także o budowę architektury informatycznej organizacji, a także wdrożenie sztucznej inteligencji do digitalizacji procesów biznesowych i usług.
Cyfryzacja organizacji – jak pandemia wpłynęła na ten proces?
Optymalizacja procesów biznesowych w kontekście cyfryzacji, to nieodłączny postęp technologiczny, który zachodzi w organizacjach niezmiennie od lat, natomiast nabrał rozpędu przy pandemii covid-19. Co tak faktycznie uległo zmianie?
To właśnie kryzys epidemiologiczny spowodował, że dokonaliśmy szybciej, niż w normalnych warunkach transformacji, co pokazał dobitnie rok 2020. Cyfryzacja procesów biznesowych; czyli wprowadzenie do przedsiębiorstw innowacyjnych lub lepszych rozwiązań, zmiana nawyków konsumentów, zmiana ich zachowań i oczekiwań, rozwój e-usług ze strony firm oraz administracji rządowej i wiele innych.
Transformacja, cyfryzacja i digitalizacja przedsiębiorstwa według itweek.pl
Biznes stanął przed koniecznością sprostania nowym trendom, a także oczekiwaniom ze strony odbiorców. Wraz ze zmianami konsumentów potrzebna stała się integracja nowych technologii i ścieżek zarządzania sprzedażą.
Jednak nie tylko powyższe aspekty wymusiły zmiany analityczno-decyzyjne organizacji. W dobie rozpędzonej gospodarki cyfrowej zmianie uległ cały ekosystem informatyczny, co za tym idzie wymagania ze strony wyszukiwarek, dostawców reklam, a nawet urządzeń elektronicznych.
Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji
Obok nowych modeli biznesowych ważną rolę odgrywają także same narzędzia cyfryzacji. Od sprzętu po oprogramowanie wdrożone do danej organizacji. Ich funkcjonalność, zaawansowanie, a także prostota obsługi.
Nowoczesne technologie to rozwijanie istniejącej infrastruktury elektronicznej, a także rozwój e-usług (w tym państwowej legislacji), łączenie źródeł danych, czy praca w chmurze dla pracowników w trybie pracy zdalnej.
Technologie cyfrowe według Witolda Bartkiewicza
Witold Bartkiewicz dr hab. i adiunkt pracujący w Katedrze Informatyki Zakładu Analizy Danych i Systemów Inteligentnych wymienia w swoich książkach główne pojęcia dotyczące technologii oraz wpływu na współczesne społeczeństwo i firmy.
W jednej z jego pozycji szeroko przedstawiono zagadnienia analityki opisowej danych, a także proces eksploracji danych poprzez integrację procesu cyfryzacji, czy przetwarzanie w chmurze. Doktor opisuje w książce funkcjonowanie organizacji, a także podejmowanie złożonych decyzji, które wymagają coraz szybszych działań. Szybkie tempo technologiczne wywiera dużą presję środowiskową, a co za tym idzie podejmowanie takich decyzji, staje się niemożliwe bez odpowiednich zasobów oraz analizy zebranych danych.
Zobaczmy, o czym jeszcze można przeczytać w książce: Współczesne Narzędzia Cyfryzacji Organizacji.
Administracja i zarządzanie
Postęp cyfrowy, to rozbudowane i sprawne zarządzanie zasobami (danych, jak i zasobami ludzkimi). Odpowiednie zapotrzebowanie na dobrze zintegrowany ze sobą sprzęt komputerowy, a także adekwatne procedury dotyczące, chociażby RODO.
Bezpieczeństwo
Jeśli mówimy o bezpieczeństwie, to zmiany w sieci wymusiły także zwiększenie nakładów na podwyższone bezpieczeństwo danych. Dodatkowo w związku z przyjęciem nowych dyrektyw Unii Europejskiej organizacje niejako zostały zmuszone do przystosowania się, do nowych wytycznych.
Blockchain
Blockchain to inaczej technologia łącząca łańcuch bloków, które przechowują i przesyłają informacje dotyczące płatności w internecie.
Obok powyższego zagadnienia Doktor opisuje w lekturze jeszcze przyszłość technologii takich, jak:
- internet rzeczy;
- przetwarzanie i praca w chmurze;
- rozszerzona rzeczywistość.
A także podsumowuje, jakie znaczenie będą miały powyższe usługi w rozwoju aplikacji i jak zastosować powyższe w biznesie.
Automatyzacja
Automatyzacja procesów, a także zbioru danych to obok sprzedaży jedna z wielu dziedzin, które sprzyjają rozwojowi, a także zwiększeniu przychodów danej firmy.
Proces wpisuje się w kontekst definicji efektywności pracowników, a także obsługi klientów. Jest szalenie ważny z punktu widzenia na przykład e-commerce.
Analityka
Obok automatyzacji to analityka danych (big data) oraz programowanie są przyszłością rozwoju rynku elektronicznego i aplikacji. Ponadto bez analityki nie ma sprawnego i prężnie działającego przedsiębiorstwa, dlatego warto wprowadzić takie rozwiązania do swojej firmy.
Administracja publiczna
Rozwój administracji publicznej umożliwia przedsiębiorcom, a także obywatelom korzystanie z wielu usług, takich jak założenie działalności, czy rejestracja spółki, kontakt z urzędami, a także załatwianie wszelkich spraw urzędowych.
Przemysł 4.0
Przemysł 4.0 to określenie odnoszące się do rozwoju i nowych technologii. Cyfrowa transformacja w dziedzinie technologicznej i produkcji wszelakiej, w tym przemysłowej.
Cyfrowa transformacja — jak dobrze wdrażać nowe procesy?
Nowe procesy wymagają systemów wspomagania decyzji. To także część zmian i rozwoju, jaki musi nastąpić w procesie zmian firmy.
Polskie firmy i doradztwo w zakresie digital
Jeśli szukasz informacji, w jaki sposób wdrożyć nowe rozwiązania do swojej działalności, to zachęcamy do skorzystania z oferty w zakresie digital. Polskie firmy sprostały światowym wyzwaniom informatycznym, idąc z duchem postępu. Nasi specjaliści w zakresie doradztwa i wdrożeń są gotowi i służą pomocą na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa.
Zostaw komentarz