Dyrektywa Omnibus wchodzi już 28 maja 2022. Sklepy internetowe muszą być gotowe!

Dyrektywa Omnibus e-commerce, itweek.pl
Dyrektywa Omnibus e-commerce, itweek.pl

Już 28 maja 2022 wchodzi w życie dyrektywa Omnibus, która ma na celu zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy nie jest jeszcze gotowa, ale nie zdejmuje to z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE.

Nawet ponad 10 000 zł za dostosowanie się do nowych regulacji -dyrektywa Omnibus

Dostosowanie e-sklepów do regulacji w związku z dyrektywą Omnibus, w zależności od sytuacji i wielkości sklepu może wynieść od 1000 do nawet ponad 10 000 zł.

“Koszty związane z wdrożeniem zmian wynikających z dyrektywy Omnibus zależą przede wszystkim od sytuacji zastanej oraz wielkości samego sklepu internetowego. W przypadku małych sklepów opartych na platformach typu WooCommerce koszt zmian będzie się zaczynał od 1000-1500 zł netto. W przypadku rozbudowanych eCommerce’ów opartych np. na platformie Magento, koszt implementacji wszystkich zmian może przewyższyć 10 tys. zł, w związku z koniecznością modyfikacji aktualnej mechaniki dotyczącej strategii cenowej czy promocyjnej.”

Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

Jaki jest cel wprowadzenia dyrektywy Omnibus? E-sklepy przygotowane na nowe przepisy?

Dyrektywa Omnibus ma za zadanie regulować zasady handlu internetowego i nakładać na przedsiębiorców obowiązki, które mają na celu wzmocnić ochronę konsumentów. Tego typu rozporządzenie ma zapobiec sztucznie generowanym podwyżkom cen. Dyrektywa zakłada, że administratorzy sklepów internetowych w momencie obniżenia ceny będą zobowiązani do podania informacji o najniższej cenie, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji.

Negatywne opinie – ukrywanie i usuwanie ich to naruszenie prawa!

Kolejnym elementem, który ma pozytywnie wpłynąć na ochronę kupujących to nałożenie na sprzedawcę obowiązku informowania, jakie działania podejmuje w celu weryfikacji opinii o produktach w e-sklepie. Za zaniechanie tych działań będą groziły wysokie sankcje. Takie działanie podyktowane jest faktem, że na recenzje produktów na stronach uwagę zwraca aż 3/4 konsumentów. Za naruszenie prawa będzie uważać się również usuwanie i ukrywanie przez sklepy negatywnych opinii i zniechęcanie do ich zamieszczania, a także publikowanie lub zlecanie fałszywych opinii – tj. rekomendacji pochodzących od osób, które nigdy z danych produktów nie korzystały.

Zmiany w przepisach dotyczą zarówno nowych sklepów, jak i tych już funkcjonujących. Ze szczegółowym opisem nowych regulacji oraz ich wpływem na eCommerce można zapoznać się w e-booku „New Deal dla konsumentów a nowa rzeczywistość eCommerców. Przygotuj się na dyrektywę Omnibus”, przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce. Do 28 maja 2022 r. każdy sklep internetowy powinien dostosować swoją dokumentację oraz regulaminy do nowych przepisów, a także wdrożyć nowe procedury funkcjonowania w zakresie obsługi klientów.