Chcesz prowadzić własny sklep bez zamrażania gotówki w produktach? To możliwe dzięki innowacyjnym technologiom dedykowanym e-commerce, takim jak integracje z hurtowniami internetowymi i gotowymi skryptami do tworzenia sklepów online. Dzięki temu nie musimy posiadać zespołu pracowników czy dużych nakładów finansowych, aby skutecznie prowadzić e-biznes.
Rozwój e-commerce w Polsce na przestrzeni 10 lat
Polska zyskała w ostatnich latach miano jednego z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce. Według danych Euromonitora, w 2011 roku polski rynek e-commerce wyceniany był na ok. 300 mln zł, natomiast w 2018 roku wartość wzrosła już do ok. 4 mld zł (średnioroczna stopa wzrostu na poziomie ponad 40%). Jako konsumenci staliśmy się dużo bardziej otwarci na innowacje i nowe technologie, zwłaszcza te, które ułatwiają nam robienie zakupów (coraz częściej korzystamy np. z aplikacji mobilnych do robienia zakupów).
Z kolei producenci otworzyli się na nowe kanały dystrybucji (omnichannel), przez co dotychczas towary dostępne tylko stacjonarnie, stały się możliwe do zakupienia przez Internet. Jak wynika z raportu PwC, w 2020 roku zarejestrowano w Polsce prawie 12 tys. nowych sklepów internetowych, a z początkiem 2021 r. liczba e-biznesów wyniosła ok. 44,5 tys. Istotny wpływ na tak dynamiczny rozwój e-commerce miał także rozwój technologii i branży IT, a także wzrost popularności mediów społecznościowych.
Jakich wzrostów możemy się spodziewać w 2022 roku?
W 2022 roku branża e-commerce przechodzi dalszy rozkwit. Po przyspieszonym i niejako przymusowym rozwoju podczas pandemii koronawirusa, właściciele sklepów internetowych skupiają się obecnie na poprawie obsługi klienta, analizie danych (big data), rozwijaniu płatności online, szukaniu możliwości automatyzacji i nowych rozwiązań technologicznych, personalizacji procesów, wdrażaniu systemów bazujących na sztucznej inteligencji (AI, machine learning), a nawet wykorzystywaniu rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości (wirtualnej). Sięgają zatem po zaawansowane technologie, aby zwiększyć zadowolenie i ulepszyć doświadczenia użytkowników e-commerce, co przybliży ich do decyzji zakupowej.
Klienci natomiast na tyle przyzwyczaili się do zakupów online, że są one dla nich niemal natywne. Naturalnie więc możemy spodziewać się, że rynek handlu internetowego będzie prosperował bardzo dobrze w 2022 roku i kolejnych latach, z naciskiem na stały wzrost. Może już nie tak gwałtowny, jak podczas pandemii, ale na tyle silny, by w 2026 roku wartość brutto krajowego e-commerce była na poziomie 162 mld zł (tak wskazują opublikowane trendy w raporcie PwC), co oznacza średnioroczny wzrost o 12%.
Skąd pobierać produkty do sprzedaży w sklepie internetowym?
Inwestycja w technologie e-commerce ma duże szanse na powodzenie. Jak jednak zacząć e-handel? Po pierwsze musimy zastanowić się, skąd będziemy pobierać produkty do sprzedaży online. Możliwości jest kilka:
- sprzedaż własnych produktów,
- produkty z hurtowni internetowych,
- produkty bezpośrednio z hurtowni.
Jeśli nie chcemy zbyt wiele inwestować na początku rozwoju działalności, warto spróbować najpierw z modelem dropshippingu – jest to biznes wymagający najniższych nakładów finansowych.
Gdzie znaleźć hurtownie internetowe do sprzedaży produktów na Allegro i w e-sklepie?
Szybkim i skutecznym sposobem na znalezienie hurtowni internetowej jest wykorzystanie platformy hurtowej B2B dla dostawców i sprzedawców. Jedną z zalet jest możliwość wdrożenia takiego rozwiązania praktycznie natychmiast, bez posiadania zespołu programistów. Platformy tego typu umożliwiają integrację z e-sklepem funkcjonującym np. w ramach Allegro, Shopify czy oprogramowania od innego dostawcy usług sprzedażowych. Wystarczy odpowiednio przygotować własny e-sklep, aby zacząć oferować produkty potencjalnym klientom. Wiążąc sklep z platformą hurtową business to business, zyskujemy gotową bazę artykułów wraz z takimi informacjami, jak dostępność produktu czy opis. Proces zakupowy i wysyłka do konsumenta również jest zautomatyzowany. Zwiększamy tym samym szybkość działania oraz zapewniamy swoim klientom bezpieczne i wygodne zakupy.
Narzędzia do szybkiego integrowania się z hurtowniami
Aby zacząć sprzedawać produkty oferowane przez hurtownię, musimy posiadać e-sklep z możliwością wgrania danych na ich temat w postaci pliku XML lub CSV (dzięki temu możemy masowo wgrać całą ofertę wraz ze zdjęciami, opisami i danymi technicznymi produktu).
Jeśli takiego sklepu nie posiadamy, dobrym rozwiązaniem będzie założenie sklepu na platformie sprzedażowej typu BaseLinker, PrestaShop, Shopify, Shoper, WooCommerce czy RedCart, z pomocą której dodanie gotowej bazy produktowej jest banalnie proste.
Sprzedaż na Allegro – jak przyspieszyć pracę przy wystawianiu aukcji?
Innym rozwiązaniem jest sprzedaż produktów z hurtowni internetowej na Allegro. Naszym zadaniem jest wówczas skupienie się na promocji produktów wśród użytkowników systemu (inwestując np. promowanie towarów na górze listy) oraz dbanie o aktualność oferty. W ostatniej kwestii niezwykle pomocne są wspomniane już wyżej integracje z platformami hurtowymi B2B (np. Droplo), gdyż znacznie przyspieszają pracę przy wystawianiu aukcji. Umożliwiają m.in.:
- wystawienie kilkuset ofert produktów w kilka sekund,
- automatyczne aktualizacje cen i stanów magazynowych,
- ustawienie rabatów i zestawów produktów,
- automatyczne uzupełnianie parametrów aukcji.
Szczególnie istotny jest ostatni punkt, gdyż jednym z najbardziej czasochłonnych kroków podczas wystawiania ofert na Allegro jest wypełnianie parametrów produktu. Dzięki platformie umożliwiającej dodanie oferty hurtowni internetowej na Allegro, możemy maksymalnie uprościć ten proces, poprzez częściową automatyzację.
Oszczędność czasu dzięki gotowej bazie produktów od dostawców
Oszczędność czasu wynika w opisywanym modelu także z posiadania gotowej bazy produktów od hurtowni. Wystarczy, że dana hurtownia udostępnia swoją ofertę w pliku XML lub CSV, który następnie wgrywamy do platformy sprzedażowej lub hurtowej. W kilka sekund zyskujemy bazę produktów z opisami, zdjęciami, parametrami i cenami i stanem magazynowym.
Jeszcze większy asortyment dzięki Droplo
Niektóre platformy hurtowe umożliwiają prowadzenie własnego sklepu internetowego w postaci hybrydowej, nie tylko na zasadach dropshippingu. W Polsce taką możliwość daje np. Droplo, z którego korzystają zarówno sklepy działające w modelu droppshippingu, jak i właściciele prowadzący sprzedaż produktów własnych lub w oparciu o model B2B (gdzie zamawiają produkty na swój magazyn). Dzięki temu mamy możliwość rozszerzenia asortymentu, co daje nam przewagę nad konkurencją i pozwala skuteczniej wypromować swój biznes.
To nie jedyna zaleta tej platformy hurtowej. Droplo umożliwia także:
- automatyczny import bazy produktowej na stronę naszego sklepu,
- integrację oprogramowania, procesów oraz danych magazynowych,
- aktualizacje stanów magazynowych i cen co godzinę,
- rynkową ekspansję, dzięki oferowaniu coraz większej liczby produktów,
- nieograniczony asortyment w jednym miejscu, znajdujący zastosowanie niemal w każdej branży,
- walidację produktu,
- dostęp do eksperckiej wiedzy e-commerce,
- outsourcing, czyli obsługę zamówienia oraz wysyłkę po stronie partnera biznesowego,
- dodanie oferty produktów do sklepu działającego w ramach platformy sprzedażowej, własnego oprogramowaniu lub Allegro (nie trzeba być właścicielem e-sklepu).
Droplo bazuje na najnowszych technologiach i stale poszerza grono firm działających według wyżej opisanych zasad.
Zostaw komentarz